A bevezető cikkünkben „hogyan születik egy weboldal?”, már szót ejtettünk arról, hogy amikor felkeresnek minket azzal, hogy szeretnének egy weboldalt, akkor általában két eset lehetséges:
Találkoztunk már olyan kérdéssel – ezt muszáj idézni – „Mire jó egy weboldal?”. A kérdésre a választ talán a fenti két pont máris megadja, de erre újabb kérdés tehető fel. Fel is tették…
„Minek nekem weboldal, ha ott a Facebook?” Ott össze tudok kattogni akármennyit.
És valóban, ott pár kattintás és kész is egy oldal, ami nem más, mint maga a Facebook egyik elkülönített adatfolyama.
Ügyfeleink többsége szokta is kérni, hogy segítsünk neki, mert létrehozott egy Facebook oldalt, de kéne bele fejléc, meg kis profil kép, ami passzol a weboldal design-hoz de a feliratok kitakarják a lényeget, stb. Kiegészítésnek nagyon jó és el lehet rajta helyezni hivatkozásokat is, amik az igazi oldalunkra mutatnak.
Egy komoly, magára sokat adó cégnek, vállalkozásnak kell, hogy legyen saját weboldala. Nem elegendő szerepelni pár online szakmai címlistán, meg telefonkönyvekben.
Szerencsére a cégek nagy része ezzel tisztában van, tehát a weboldal szükségessége nem kérdés. Sokkal inkább kérdés, a weboldal megtalálhatósága, vizuális megjelenése és működése. Ezek a tételek egyenként is egy-egy nagy témakört ölelnek fel, de a weboldalunk lényegét tekintve, a legfontosabb tényezők, amiket szem előtt kell tartanunk a tervezés során.
Amennyiben Ön úgy dönt, hogy velünk készítteti el weboldalát, vagy a közreműködésünket kéri, akkor a sikeres végeredmény elérése érdekében szükséges megismernünk egymás lehetőségeit és elképzeléseit. Ismernünk kell a készítendő oldallal szemben támasztott követelményeket, elvárásokat, céges oldal esetén a szükséges mértékig tisztában kell lennünk a cég tevékenységével, vagy termékekkel, szolgáltatásokkal, egyedi működési mechanizmusokkal, stb.
Különleges, a weboldalra épülő vállalkozás esetén meg kell ismernünk a project teljes egészét.
Az információk alapján ismertetnünk kell a lehetséges megoldásokat, technikai újdonságokat, lehetőségeket. A kölcsönös információcsere történhet személyesen, telefonon, skype-on, email útján.
A fejlesztés további fázisaiban szükségesnek tartjuk a folyamatos kapcsolattartást, majd az üzemeltetés folyamán is az időnkénti konzultációt.
Más elképzelni valamit és meglátni, megtapasztalni. Lehet, hogy egy elgondolás megvalósítva is pont olyan, sőt még jobb is lehet, mint reméltük, de ennek az ellenkezője is megtörténhet.
A lényegi elemek elkészítése közben – legyen az grafikai vagy funkcionális elem – fontosnak tartjuk a folyamatos egyeztetést az ügyféllel, ezzel garantálva a kiváló végeredmény, továbbá lehetőség van menet közben a változtatásra, korrekciókra.
A weboldal célja, hogy azon keresztül kapcsolatba léphessenek a cégünkkel, információkat adjunk át és kérjünk be a látogatóktól, meggyőzzük a látogatót valamiről. Fontos cél, hogy ha egyszer már elértük, hogy meglátogassa az oldalunkat, akkor ne csak átfusson az oldalon, hanem ott is maradjon és befogadja az ott található információkat.
Ha már sikerült felkeltenünk a látogatók érdeklődését, akkor kiemelt fontosságú, hogy a lehetőségekhez képest legjobban beégessük az emlékezetükbe az oldal látványát, lehetőleg az internetcímét is, hogy a későbbiekben – ha vissza szeretne térni, vagy ajánlani szeretné ismerősének – akkor könnyen megtalálja.
Lehet, hogy nem pont az oldal címe, hanem pl. a cég logója és annak felirata, vagy valamelyik kiemelt felirat vagy téma címe, egy szövegrészlet, esetleg kép, grafikai elem, egy különleges interakciós megoldás vagy animáció rögzül a látogató tudatában, de ezek mindegyike alkalmas arra, hogy később, ha pl. a keresőben próbálja visszakeresni az oldalt, akkor könnyebben rátaláljon.
Természetesen a legjobb az lenne – mindenki ezt szeretné elérni – ha bármilyen összefüggésben megtalálható a keresőszavak között az oldalunk bármely részlete, akkor a keresők az első helyen jelenítenék meg a mi oldalunkat.
A weboldal tervezése során arra kell törekednünk, hogy lehetőleg az összes ilyen feltételnek megfeleljen az oldal. A teljesség igénye nélkül pár főbb szempont ezek közül:
A célok és az eszközök adottak ahhoz, hogy a weboldal egy jól megtervezett stratégia részévé válhasson. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, ismernünk kell a cég vagy vállalkozás stratégiát, hogy azt a lehető legjobban tudjuk alkalmazni az oldal tervezésekor.
Ha nincs megfelelő stratégia, akkor szinte fölösleges a weboldalt elkészíteni, mert az önmagában szinte életképtelen. Csak egy oldal a sok közül, amit esetleg naponta pár ember akár véletlenül megtalál. Azonban egy mesterien felépített oldal, ami illeszkedik egy jól elgondolt tervbe meghálálja magát.